Uludağ Diamond ve Darbeci General Rotaları Tırmanışı

Tarih: 02-03.04.2016

Ekip: Murat Büyükbıçakcı, Raşit Ata Türe

Kamp Yeri: Volfram Çanağı Bölgesi

Teknik Malzeme: Çift teknik kazma, krampon,60 metre ip, yeterli perlon,3 adet kar kazığı, 4-5 sikke, express ve stoper set, iki adet buz vidası ve diğer yardımcı ekipmanlar

Hava: Tırmanış günü öncesi ve tırmanış süresince sıcak ve rüzgarsız

Diomand Rotası

Rotanın Zorluk Derecesi: AD/II, M2 Uzunluk 110 metre – Miks Tırmanış

İlk Tırmanış: D.Palut, N. Volkan, A.Özer – Ocak 1998

Varyant: Serkan Ertem, Bülent Aktaş, Nihat Konca, Göksel Kocaman, Vedat Çakar – 06 Şubat 2011.

Darbeci General

Rotanın Zorluk Derecesi: AD/II, M2 Uzunluk 90 metre – Miks Tırmanış

İlk Tırmanış: D.Palut, N.Konca 21 Mart 2011

Rotadaki Riskler: Her iki rotada da kış ve kar koşulları iyi analiz edilmeli özellikle üst bölümde yer alan kornişin karın yumuşamasından dolayı oluşturabileceği tehlikelere dikkat edilmelidir.

Saat gecenin yarısını tam bir buçuk saat geçmiş… İstanbul’un uykusuzluğunu, karmaşıklığını ve belki de arada kalmış ruhunu en iyi yansıtan araca, metrobüse hızlı adımlarla yürüyorum.Hava basık ve simsiyah…Ev, metrobüse yakın olarak pazarlananlardan…Ne kadar yakınsa gece yarısı o kadar uzak…Yol, ıssızlığıyla kalabalık…sağlı sollu yoklayan taksi(ci)ler…sırt çantasını gördükçe daha çok duraksıyor, bir ileri bir geri…Telaşım yirmi dakikalık iki metrobüs arasına kalmamak…nefesim hızlanıyor…Karanlıktan çıkanlar çantayı dikizliyor…esrarlı bakışlar rahatsız edici..yol uzadıkça uzuyor…hızlanarak yürüyorum.Aynı esnada uzaktan kaçan metrobüse süzgün süzgün bakıyorum ve anında bir yeni yirmi dakika başlatıyorum zihnimde…Köşede bekleyen taksiciler önce sevinçle karşılıyor beni ama üst geçide doğru yönelince aralarında fısıldaşmalar başlıyor…

Metrobüsün gelişi uzadıkça beni asla beklemeyecek otobüs servisi geliyor aklıma…servisin içindeki yorgun,gergin ve sabırsız adam çiziliyor kafamda…sol eli yarı açık camdan çıkık ağzının sağ tarafında dumanı üstünde sigarası…geceye üflüyor…bekler mi acaba bu adam on dakika diye kendimi telkin ederken gözlerini bana dikerek geliyor o anda beni en mutlu edecek yarenim…İlyas’ın kamyonuna – Selvi Boylum Al Yazmalım- gösterdiği sevgiyi ve konuşmayı yapmak geliyor içimden o anda…fazla uzatmadan karışıyorum gececiler ordusuna…içerde mesaisiz tembelliğin cuma gecesi miskin kokusu…anında burnumun direğine çarpıyor…gözler çantada ve nereye gittiğim sorgulanıyor kısık kısık…aklımda otobüs yazıhanesi, en sevdiğim bölüm…

Son bıraktığımdan zerre farksız , dumanı ve kasveti üstünde yazıhane odasının.Sevinçsiz ve bezgin bir karşılayış…düşen kan şekerine irtifa kazandıran kremalı bisküvi kokusu her yanda.iki hafta öncesinin aynı şişman,tıknaz ve karanlık adamı…her yanı süveter dolu…geceyi kaplıyor…zoraki cevaplar bomboş bir rutinlik…kopya üstüne yeni bir kopya yaşanmışlık…tepesi seyrekleşmiş kafası uyku arayışında..

Otogarda yorgunluk bedenimde yerini alıyor… Ilık ılık uyku çağrışımları… Dudullu postasının gelmesine çok var… Hayal meyal tek gözle selam veriyorum Ata’ya… Yakıcı cam kenarı güneşi ve yolcuların iniş için silkelenmeleri uyandırıyor bedenimi Bursa’da… Ruhum hala uykuda, beş dakika için neler vermez…

Sabah çorbasını çay salonunda mühürleyip… Biraz yeşilçam kuşağına karıştıktan sonra teleferik için hareketleniyoruz. Havanın ısınması kendini belli eder halde, tüm yamaçlar açılmış ve kar beyazlığı yerini yeşile bırakmış…

Rotanın Tanımı

Rotanın çanaktan görünüşü…

Keşiş tepe kuzey yüzünün orta bölümünde yer alan geniş bir kar kulvarıdır. Hat iki kaya kütlesinin arasından bariz bir şekilde başlayarak yukarıda korniş ile birlikte noktalanmaktadır. Kulvar için kaya kütlelerinin arasında yer alan kar/buz etabından tırmanışa başlanır. İlk olarak kar ve buzdan oluşan etap tamamlandıktan sonra üst bölümde ikinci bölüm olarak miks etaplar karşınıza çıkar.

Bu bölümde mevsim ve koşullara göre kaya üzerindeki kar ve buz koşulları iyi analiz edilerek hareket edilmelidir. Rotanın üst bölümü kornişin altından durum ve koşuluna uygun olarak sol yana geçilerek tamamlanır.

Rotanın aynı zamanda kornişe kadar yükselmeden sol tarafa geçilerek kısa ve bacamsı yapıdan oluşan bir varyantı bulunmaktadır.Girişte oluşabilecek katman kırılması ve çatlağa dikkat edilmesi ayrıca tavsiye olunur.

Tırmanış

Oteller bölgesinin tenhalığını arkamızda bırakmak kolay oluyor… Etrafta kimsecikler yok… Hava artık bahar havası ve oldukça sıcak… Farkındayız ki miks sezonun artık son günleri… Belki de son haftası. Karın eridiği yamaçlardan rahatça yükseliyoruz, hesabımız bugün bir rotaya girmek.

Saat 14.00 sularında kamp alanında oluyoruz… Çadır ve kampı kurum faslından sonra bir müddet dinleniyoruz. Hazırlıklar ve sonrasında planladığımız gibi Diomand rotasına hareket ediyoruz.

Kampta ilginç ve güzel bir sürpriz… Aykut ve Sefa tırmanış için gelmişler ve yeni rota peşindeler… Biraz sohbet ve koşulları değerlendirdikten sonra ince ince rotaya yaklaşım için hareket ediyoruz. Otobüs yolculuğu ve kampa yürüyüş omuzlarımıza oturmuş, yorgunluğu hissediliyor…

Kulvarın giriş etabından görünümü…(Diamond Rotası)

Elimizden geldiğince hızlı hareket ederek rotanın giriş etabına ulaşıyoruz. İstasyonu kurduktan sonra hemen yükselmeye başlıyor kar kulvarını uygun koşullarda hızlıca geçiyoruz. Bir kar kazığı kullanarak ara emniyet ile devam ediyor ve üst bölümde istasyonu kuruyoruz.(tek sikke ve stopper).

Üst bölümde kornişin olması dolayısı ile daha solda yer alan, bacamsı ve miks etabı hedefleyerek tırmanışa devam ediyoruz… Bu noktada kar ne sert ne yumuşak ancak kaya etaplarında ciddi çürüklük rahatsız edici.

Biraz yükseldikten sonra sağlı sollu kaya etaplarında uygun ara emniyet noktaları bakınıyoruz ancak döküntü buna izin vermiyor. Kısa etabı boş geçtikten sonra biraz daha yukarıda baca(bacamsı) girişinde bir ara emniyet atarak (friend) devam ediyoruz.

Rota ve hattın en tedirgin edici ve heyecan verici bölümü. Sağlı sollu kaya etaplarında yükselerek kornişin sol tarafında yer alan kar kulvarından rotayı tamamlıyoruz.

Giriş etabı – ilk ip boyu

Beklemeden hızlı bir şekilde kapıyı kullanarak inişe geçiyor ve kampa ulaşıyoruz. Gece yemeği, çadır sohbeti… Aykut ve Sefa ile dağlar, dağcılık ve memleket meseleleri… Sonrasında kıvamında bir dinlenme ile sabah planını yaparak uykuya dalıyoruz.

Gecenin ortasına, saat 05.00 sularında generalin bağırtısı saatin alarmına bürünmüş bir halde dalıyor… Kalkmak zor geliyor… Sıcak tulum tüm cazibesini arttırarak uykuya davet ediyor… Ertelemenin ertesine geçemeden darbeli bir vaziyette kalkıyoruz… Bugünkü rotamız Darbeci General…

Rotanın Tanımı

Rotanın görünümü… Solda belirgin rota Mantar Sote

Çanağın sol tarafında yer alan rota belirgin sırt hattı ve miks etaplar ile başlamaktadır. Kar kulvarı ve basit miks etaplar ile devam eden hat, üst bölümde kar kornişi ile belirgin babanın bulunduğu sırt hattında tamamlanmaktadır.

Rota kuzey doğuya bakmakla birlikte giriş etapta kar kırığı ve çatlağına dikkat edilmelidir.

Tırmanış

Biraz ağır biraz aksak çadırdan çıkmayı başarıyor ve rota için harekete geçiyoruz. Kulvarın sol tarafına ve daha uzakça bölümüne yollanıyoruz. Sabahın ilk saatleri ve havanın düne göre soğuk olması işimizi kolaylaştırıyor ve sert zeminde rahatça ilerliyoruz.

Rotanın girişi ve ikinci ip boyu

Rotanın girişi için yükseliyor ve etabın başladığı yerde istasyonu kuruyoruz.Kar kulvarı olarak başlayan etap soğuğun etkisi ile uygun ve sert koşullarda. Biraz yükseldikten sonra ara emniyet olarak buz vidası kullanabiliyoruz. Etabın üst bölümünde az da olsa miks etaplar yer almakla birlikte ilk ip boyunun sonunda istasyonu kuruyoruz.(Tek sikke + tek hexa).

Bu hat üzerinde de döküntü ve çürüklük problem. Kısa bir tereddüt ile hattın sol ya da sağ olarak mı devam ettiğini düşünürken önce sol tarafı kontrol ediyoruz. Sol taraf yumuşak kar ve döküntülü gözükürken sağ tarafın asıl rota ve takip eden hat olduğunu anlamamamız uzun sürmüyor.

Raporda yer alan baba ile tanıştıktan sonra kar kornişi ve baba arasında kalan uygun bölümden geçerek rotayı tamamlıyoruz. İlk gün olduğu gibi güzel ve güneşli havada kapıdan hızlıca kamp alanı için inişe geçiyoruz.

Rota üst bölümleri ve rasat düzlük…

Kampa dönüşte Özbay kulesinde yeni rota açan Aykut ve Sefa ile bir araya geliyoruz. Zihnimiz aşağı iniş ve teleferiğin angaryalar dünyasında yol alırken dönüş yolu için kendimizi Aykut’un teklifi ile aracın arka koltuğunda gömülü halde buluyoruz… Sonsuz teşekkür ediyoruz….

Tırmanış ve dağ sohbeti ile dolu “iki” keyifli gün… Dağda olmak ve dağı yaşamak… Bu güzel “iki” tırmanışı evde heyecanla atan “iki” güzel kalbe ithaf ediyorum…