Uludağ Whitesnake Rotası Tırmanışı

Tarih: 01-02 Nisan 2017
Ekip: Murat Büyükbıçakcı, Raşit Ata Türe
Kamp Yeri: Volfram Kulvarı Çanağı
Teknik Malzeme: 60 metre ip, yeterli perlon,3-5 sikke,express set,1 stopper set,çift teknik kazma,krampon,2 kar kazığı ve diğer yardımcı malzemeler
Hava: Tırmanış günü açık ve güneşli
Rotanın Zorluk Derecesi: M3/M3+
İlk Kış Tırmanışı: Alper Işın Duran,Emre Altoparlak 26 Mart 2011
Rotadaki Riskler: Son baca etabının üst bölümünde gevşek korniş ihtimali
Süre: Tırmanış başlangıç 07.30 / Bitiş 12.30 (Kamp alanından ayrılış ve kampa varış).Rota altından başlangıç 08.30, bitiş 10.30.
Tavsiyeler: Rota, giriş etapta miks kaya koşulları ile başlamakta ve üs bölüm kar kulvarı şeklinde devam etmektedir. Bu sebeple tırmanış için özellikle karın sert ve koşulların uygun olduğu zamanın tercih edilmesi uygun olacaktır. Giriş etap sonrası devam eden hat üst bölümde baca ile sonlanmakta ve baca içerisinde yer alan sert ve cam buz etaplar rotaya ayrı bir keyif ve zorluk katmaktadır.

Karmaşık, çarpışık günler ve gündem…

Sıkıcı ve sevimsiz bir mevsim yaşanıyor…Günler ardışık ve yapışık.Zamanın ve koşulların takibi gün be gün zorlaşıyor…Karmaşık günler birbirini kovalıyor. Gündem yoğunlaşmış ve iç içe geçmiş durumda.Memleket referandum havasında kaygılı ve bekleyişte. Dağlar için yağışı bol bir sezon geride kalıyor..Biraz uzağındayız…

Memleketin ve dağların tüm kulvarları bolca dolu.Haylice bir yoğunluk, henüz sükunet uzak ve erişilmemiş durumda…

Tırmanışın kendince getirdiği halet-i ruhiye olsa da memleketin ve yaşanılan koşulların ruhsal ikliminden bahsetmemek ve bir yazılı iz bırakmamak olmazdı…

Kopuk zamanın bir noktasında hayata geçirilecek bir tırmanış planı adına ağır ağır Uludağ’ın yoluna koyuluyoruz…

Rotanın Tanımı

Rotanın genel seyri

Keşiştepe küzey yüzünde son etabı baca ile tamamlanan rotadır. Volfram kulvarını geride bıraktıktan sonra üst bölümde yer alan baca etabı dikkate alınarak rotaya uygun yerden girilir. Giriş etap koşullara bağlı kısa miks (M3/M3+) pasajlar içermekle beraber rotanın orta bölümü yatmakta ve rahat bir şekilde devam etmektedir. Üst bölümde yükseldikçe dikleşen hat, baca etabı takip edilerek devam edilir.Mevsim koşullarına göre hat boyunca ve özellikle baca içinde sert kar buz koşulları yer almaktadır.

Baca etabında çoğunlukla cam buz olmakla birlikte kısa baca içerisinde ara emniyet imkanı veren miks koşullar ve baca sonunda yer alan 90 derece diklik tırmanışın en keyifli bölümüdür.Baca etabı sonrasında üst bölümde mevsim koşullarına bağlı yer alan kornişin uygun noktasından geçilerek tırmanış tamamlanır.

Tırmanış

Sabah alarm ötelemeleri ilekalkıyoruz. Kahvaltı erken saatin en sevimsiz ihtiyacı, açılamamışız… Lokmalar ağzımızda büyüyor. Kısa rotanın kısa gününde kısa bir eziyet, tam Uludağ tarzında.

Malzeme ve ayarlamaları yaptıktan sonra yola koyuluyoruz. Hava güzel ve güneş kapıda… Rotanın giriş etabına adım adım yaklaşıyoruz ancak eğim arttıkça kar batmaya başlıyor.

Yer yer hamur kıvamına ulaşan kar rota için soru işareti oluşturuyor. İlk aşamada rotanın girişi için biraz tereddüt yaşıyoruz. Normal hattın başladığı yeri ilk anda kestiremiyoruz ve bulunduğumuz noktada kayaya yaklaşım hamur kıvamında kar dolayısı ile bir hayli eziyetli bir hal alıyor. Aklımıza dönsek mi acaba diye sorular gelmiyor değil. Biraz debelenip sağa sola hareket ettikten sonra hattın uygun olduğunu düşündüğümüz noktasından rotaya giriş yapıyoruz. Giriş etap tamamen açık kayada hereket ile başlıyor ve soldaki takozu görünce daha bir enerji ile başlıyoruz yükselmeye. Kuru kaya üzerinde kısa ama az tutuş sağlayan etabı geçtikten sonra yumuşak kar yüzeyine tekrar ayak basıyoruz.

Hat üzerinde yumuşak kar ve gevşek kayalar sebebi ile debelenmemiz artıyor.Yükselmeye devam ediyoruz ve kar kazıklarını kullanarak ilerliyoruz.Hattın ortası tamamen yatık, kolay bir ilerleme ve dinlenme sağlıyor, görece rahat.

Rotanın orta bölümü

Rotanın üst bölümü ve baca etabı

Havanın da güzelleşmesi tırmanışı biraz daha ağırdan alarak manzaranın ve koşulların tadını çıkarmamızı sağlıyor.Uludağ’ın sessizliği, baharın habercisi güneş ve geride bıraktığımız koca kış. Tüm yurtta yağan bol kar dağlarda etkisini göstermiş ve oldukça fazla kar olarak kulvarlara yerleşmiş. Tırmanışa devam ediyoruz…Hattın ortasını geçtikten sonra üst bölüme yaklaşırken rota daha dik bir hal alıyor ve son etaba doğru rotanın dikleşmesi tırmanışı daha keyifli bir hale getiriyor.Yükseliyoruz ve artık son etaba doğru ilerliyoruz…

Artık baca etabındayız…Rotanın en can alıcı ve önemli bölümü.Baca içi cam buz ile dolu ve koşullar oldukça yerinde. Üst bölümde yer alan korniş ve dışarıya doğru çıkmış hali dikkatimizi çekiyor.

Kısa dinlendikten sonra bacaya giriyoruz…Cam misali…Rahatça yükseliyoruz. Yer yer oynayan gevşek kayalar tedirginlik vermiyor değil. Bu etabı bir sikke ve bir ara emniyet (friend) ile geçiyoruz. Aşağı bölümde sadece kar kazıkları ile devam etmiştik.

Bacanın son etabında yükseliş biraz sıkıntılı…Dışarı doğru uzanan gevşek korniş kazmalara tutuş vermiyor. Bu bölümde az biraz debeleniyor ve çözüm arıyoruz…Kısa kaya etabının üstünde bouldervari bir hareket ile yükseliyor ve etabı tamamlıyoruz.

Güzel ve temiz bir Rasat düzlük gününe ulaşıyoruz…Hava mis ve güneş baharın habercisi. Sonrası iniş ve Bursa’dan İstanbul’a kaçısın trafik cambazlığı.